torsdag 5 juli 2012

Mina koppar

På ett loppis på en avkrok på vägarna runt Nordmaling hittade jag den här koppen på ett bord med 1-kronassaker. Perfekt vattenmugg till sängbordet! En smått obegriplig text på ena sidan och en supergullig blomma på den andra. Koppen är tillverkad på fabriken W.R. Midwinter Ltd i England av   Peggy Gibbons. Jag tycker det är så spännande att få en sån här kopp i min hand, att göra efterforskningar och se ifall det är ett fynd jag hittat. Efter lite efterforskningar tror jag att det rör sig om mellan 40-60-tal. Jag har sett denna dekor på fler porslin som äggkoppar, och annat porslin med liknande dekorer. Peggy verkar vara en uppskattad porslinsmakerska som skapat porslin för barn som är ganska populärt. Utseendet med den gröna randen och ett lekfullt motiv och text är typiskt för Peggy, samt hennes namnteckning som finns med på muggen 




Inga kommentarer: