tisdag 24 augusti 2010

Söta saker på utflykt

På den trevliga bloggen Söta saker finns utmaningen Månadens sötsak, där man på ett givet tema ska framställa något mysigt gott. Månadens tema var utflykt. Jag drömde mig bort till salta vindar på en klipphäll vid havet, gräs som kittlar mot fötterna, bruset av en bäck, vågornas kluckande mot bryggan, rutiga dukar, fina korgar packade med allsköns gott. En och annan utflykt avbruten av regnet.
Jag drog mig till minnes om utflykter jag varit med om, och en av dem var när jag och min kompis Lisa brukade packa fikakorgen och ge oss ut i skogen. Vi hade en sten vi brukade sitta på och högläsa Wendy medan vi fikade, och det stående innehållet i fikakorgen var kubb.

Avnjutes bäst varma med ett glas riktigt kall mjölk. Och viktigt att komma ihåg, en utflykt kan lika gärna vara till en trevlig plats i trädgården eller balkongen, snöhögen på gården eller varför inte höskullen!



Jag bakade kubben efter mammas recept:

3 dl socker
2 ½ kkp mjölk
2 hg smör
1 ägg
nätt 2 msk hjärthornsalt

Rör ihop ingredienserna, och tillsätt mjöl till önskad konsistens. Rulla ut degen och platta till. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Skär i bitar och grädda i 200 grader tills de fått lite färg.

3 kommentarer:

Craxyknas sa...

Hej :) Vilket bra recept! Jag är sjukt sugen på att göra mig några kubb - det är ju så gott! Men jag undrar, vad betyder 2,5 kkp mjölk? Kkp? Vore tacksam om du ville svara så jag kunde följa ditt recept :) Tack!

Craxyknas sa...

Alltså, vad står kkp för? :)

Fröken Embretsén sa...

Kkp betyder kaffekopp (1,5 dl). Lycka till med era bakverk!