lördag 4 september 2010

Skördetid!


Jag sjunger skördetidens lov! Innan jag for till nordligare städer skördades det som skördas kunde i trädgården. Jag har plockat hallon, vinbär och kryddor, kokat rödvinbärsgelé, krusbärsmarmelad, svartvinbärssylt och diverse testblandningar. Det tråkiga var att äpplena inte hunnit mogna, så jag får väl hålla utkik efter billiga svenska äpplen på affären. Här ute på gården har jag plockat rödvinbär och gjort saft. Det bästa safttipset är rårörd saft på röda vinbär.
Vinbären behöver inte rensas då de ska bli saft, häll bären i en bunke eller kastrull och mosa dem litet. Koka upp vatten och häll över bären, ungefär så mycket att vattnet täcker bären. Tvätta och skiva citron och lägg med. Låt blandningen stå ca. ett dygn. Sila och tillsätt socker. Jag fryser in min saft, och då kan man söta så litet (eller mycket) man vill. Ska man däremot förvara den i kylskåp är det noga att tillsätta tillräckligt mycket socker för att den inte ska bli dålig, 1 kg socker per liter saft.

Under min runda på elljusspåret hittade jag även kantareller, och hittills har jag fått ihop en näve blåbär. Men det finns hopp om att kunna plocka mer, och även lite lingon till de klassiska studentmiddagarna med blodpudding i vinter. Så min frys fylls mer och mer till bredden, och det finns nästan inget härligare!

Inga kommentarer: