måndag 6 september 2010

Upptäckten

Alldeles i tiden för hans 100årsjubileum har jag upptäckt en författare vars böcker faktiskt är en fröjd att läsa. Hans Lidman. Det är mestandels skildringar av fiske- och jaktäventyr, men även om dessa inte är mina största intressen gör hans naturskildringar att jag fastnar vid hans berättelser. Man blir inte lite lokalpatriotisk och nostalgisk vid hans beskrivningar av hembygden. Det hela började med en glimt ur en turistguide vid bibliotekets bok-utförsäljning, där jag läste en så vacker beskrivning av vårt fantastiska landskap Hälsingland, signerat Hans Lidman. Med tanke på 100-årsjubileet tänkte jag att man i alla fall skulle läsa någon av hans böcker, för allmänbildningens skull. Och som sagt, mycket beskrivande, fina, läsvärda böcker.

Inga kommentarer: